time-out.reismee.nl

Over zon, wind en zee

En dan is het zomaar alweer zondag. Het is weer een volle week geweest en wat hebben we veel moois gezien en beleefd. Om te beginnen de wandeling op maandag in Alvor. Eerst omhoog naar het centrum en dan afdalen naar de haven, waar de rondwandeling door het getijdengebied begint. Er zijn plankieren aangebracht, waarover ook als het hoog water is, het gebied bekeken kan worden. Nu is het laag water en zijn er ook in de rivier veel zandbanken. De zon schijnt en ook de wind laat van zich spreken. We lopen tot aan de monding van de rivier, waar je een mooi uitzicht hebt op de stad Lagos. Dan over het strand met de wind in de rug terug naar de stad. De vloed komt op en er zijn flinke golven. Van de vele vogels, die hier zouden moeten zijn, zien we er maar bar weinig. Zeker niet de goede tijd van het jaar. Wel zien we lege hulzen van zee-egels. ’s Middags ruimen we vast de luifel op, want nu is hij droog.

De volgende morgen besluiten we na het ontbijt nog een keer richting stad te gaan om in de markthal onze verse voorraad aan te vullen. Dat valt een beetje tegen, want er zijn maar drie kramen, waarvan de viskraam bijna uitverkocht is. We kopen alleen groente en fruit en kuieren naar de camping. Na de koffie vertrekken we. Vandaag gaan we naar de meest zuidwestelijke punt van Europa, kaap São Vicente. We hebben pech, want het fort met restaurant is gesloten voor renovatie. Op de kaap is heel veel wind, we durven niet te dicht bij de rand te komen, want de vlagen zijn onvoorspelbaar. Altijd weer een prachtig gezicht, die hoge rotsen, waartegen de golven beuken. Na de lunch rijden we terug naar Sagres en parkeren op de grote parkeerplaats bij het fort. We vinden aan de rand een plek, waar de stormachtige wind geen vat op ons heeft. Hier slapen we vannacht, samen met een flink aantal andere camperaars. We pakken ons goed in en wandelen naar het fort. Eigenlijk is het geen fort, maar een heel dikke muur, die de flinke landtong, die er achter ligt, afsluit. Ook op de landtong zijn plankieren aangelegd en kunnen we een rondwandeling maken. We hebben er uitzicht op de kaap en aan de andere kant op Sagres. Helemaal uitgewaaid en toch wat verkleumd komen we bij Duc. We zijn toe aan een warme kop chocolademelk met ontbijtkoek. Dat smaakt heerlijk!

Dit is dan het afscheid van de Algarve. Vanaf nu gaat de reis noordwaarts. De wind is iets gaan liggen en de zon is er al weer prachtig bij als we vertrekken, op zoek naar een leuke koffieplek. Al rijdend over smalle binnenwegen zien we weer een nieuw fenomeen. Gele struiken langs de weg, zou dat mimosa zijn? We stoppen om poolshoogte te nemen en jawel hoor, bloeiende mimosa. Van een afgebroken tak nemen we twee takken mee om onderweg van te genieten. Deze bloemen hebben we niet iedere dag op de vaas. Later die dag komen we zelfs over een weg, die helemaal omzoomd is met bloeiende mimosa struiken. Heel bijzonder. Voor de koffie rijden we naar een parkeerplaats bij Carapateira. We stonden daar al eens en het is er erg mooi. Aan een lagune, vlakbij het strand. We kunnen buiten zitten en genieten van de koffie, de zon en de mooie omgeving. Dan verder naar Aljezur, een witte stad, tegen een berg gebouwd. Ook daar weten we een markthal en daar vinden we twee mooie tonijnbiefstukken en een grote moot verse zalm. Kunnen we even vooruit. We rijden dan de Algarve uit en Alentejo binnen . Het landschap verandert. We zien minder palmen en cactussen en meer kurkeiken en eucalyptusbomen. Ons doel voor vandaag is de stad Santiago do Cacem. Daar is een CP bij het zwembad en we hebben hem al snel gevonden. Het is zoeken naar een goede plek, niet omdat het druk is, maar de plaatsen zijn ontzettend schuin. We vinden een redelijk rechte plek. Goed genoeg voor één nacht. Nog een klein rondje stad en dan houden we het voor nu voor gezien.

Donderdag zijn we bijtijds wakker. We gaan richting Lissabon en kijken wel hoever we komen. Tegen lunchtijd zijn we in Setúbal, een drukke stad, waar we toch moeiteloos doorheen gaan. Ten westen van de stad is een mooie route langs de zee, waar we een prachtige plek vinden om te lunchen. De lucht is blauw, de zee is blauw en de lunch (witlofsalade met geitenkaas) is lekker. Het idee was, een CP net voor Lissabon te zoeken, maar het is nog zo vroeg als we daar zijn, dat we doorrijden. Over de grote tolbrug over de Taag, langs het hoge Christusbeeld, en dan de kustweg naar Cascais. De toren van Belém staat er ook nog steeds en er zijn weer veel bezoekers. De drukke kustroute is niet zo fijn om te rijden, maar de CP bij Cascais mag er zijn. Grote parkeerplaats aan zee, tussen twee restaurants. Het waait er behoorlijk, maar we vinden aan de rand een plekje uit de wind. Prima zo. Wat wij toch met water hebben, weet ik niet precies, maar het blijft trekken. Ook hier weer hoge rotsen, ruige zee en aan de overkant een mooi duingebied met hoge zandduinen. Die bewaren we voor morgen. Vandaag nog even naar het strand en dan is het mooi geweest.

Vrijdagmorgen beginnen we met thee en beschuit om de trouwdag van Mathilde en Nico te vieren. Het is een sombere morgen. De wolken hangen laag en het miezert. We gaan toch een frisse neus halen en maken een wandeling van drie kwartier door de duinen. Opgefrist gaan we op weg over een kustroute, waar we vanwege de mist het uitzicht moeten raden. In Sintra is het druk en ik mis de afslag naar de weg, die ik had willen rijden. We komen op een andere weg naar het noorden terecht en daar baal ik van. Hij is druk en door een industriegebied. Jammer, maar soms gaat dat zo. Tegen lunchtijd is de mist opgetrokken en komt de zon weer tevoorschijn. In Torre Vedras komen we in een file terecht in de stad. Er zijn verschillende straten afgesloten i.v.m. een carnavalsoptocht. We zien er niets van, maar verschillende mensen die verkleed zijn. Ons einddoel voor vandaag is Nazaré, een stad aan de kust (natuurlijk), waar een grote camping is. Er moet daar ook een fietspad langs de zee zijn en in ons wandelboek staat een rondwandeling. Soepel rijden we er naar toe en tot onze verrassing is de camping bijna leeg, dit in tegenstelling tot de campings aan de zuidkust. We zoeken een ruime plek uit en komen tot rust.

Alweer staan we op met de zon op onze ramen. Nog steeds noordenwind, maar dat gaat ons er niet van weerhouden op stap te gaan. Ik maak een salade klaar met broccoli, peen, ui en augurk en er gaat een blik sardines mee. Ook een thermosfles heet water om bouillon te maken. Moet goed komen dus. Door een dennenbos, over zandpaden en na nogal wat dwalen komen we in de duinen terecht, waar we in een duinpan onze lunch opeten. De duinen zijn hier vrij hoog en langzaam dalen we af naar de zee. Die is hier heel wild. Heel hoge golven komen met daverend geweld neer op het strand. Hoe dichter we bij de stad komen hoe drukker het wordt. Allemaal getrokken door dit schitterende natuurgeweld. We klauteren over rotsen weer omhoog naar een fort en dan over een gestaag stijgende weg naar de oude stad, die hoog boven de zee gebouwd is. Van daaruit gaat een tandradbaan naar de benedenstad. Die nemen we, want we moeten straks ook weer klimmen naar de camping. Beneden is het een drukte van belang. Veel verklede mensen, muziek en gezelligheid. We drinken een biertje op een terras aan de boulevard, want je moet toch een beetje meedoen, en laten de drukte aan ons voorbij gaan. De weg naar de camping valt niet mee, maar na zo’n 11 kilometer komen we , moe maar voldaan, bij Duc terug. We voelen de benen behoorlijk na al dat klim- en daalwerk.

Vanmorgen is het mistig en miezerig bij het opstaan. Dus haasten we ons langzaam en genieten van een rustdag. Even niet inpakken en opruimen. In de camper proberen we naar een kerkdienst te luisteren, maar het WIFI-signaal is niet sterk genoeg. Straks nog een rondje camping om de benen te strekken en plannen maken voor de komende dagen. We denken nog twee dagen in Portugal te zijn en dan Spanje in te rijden. We hebben het nog niet echt koud gehad en zijn benieuwd wat de komende tijd ons zal brengen.

Elenes

Wat een mooie reis weer. We genieten mee van bekende en soms nieuwe plekjes. De tijd vliegt voorbij voor jullie. Al weer noordwaarts. Nog een fijne terugreis