time-out.reismee.nl

We ontdekken steeds weer nieuwe dingen

Weer aangeland op een volgende camping, na een mooie week met prachtig weer, is er rust en tijd voor een nieuw verhaal. Het inpakken op maandagmorgen wordt zo langzamerhand routine, maar het duurt toch wel even voor we op weg zijn. We zijn niet van plan om ver te gaan, maar het is hier drukker met campers dan we hadden verwacht, dus je weet maar nooit waar er een plek is. We rijden naar Altura, waar we al eerder stonden, een plek direct aan het strand. Deze plek is niet meer beschikbaar, er staan poorten met beperkte hoogte, dus daar wordt het niet. Onderweg hadden we al op een veld aan de rand van de stad veel campers bij elkaar gezien, daar gaan we niet tussen staan, dus op naar het volgende dorp, Manta Rota. De officiële CP daar is natuurlijk vol (met 100 campers), maar op het parkeerterrein er vlakbij staan ook campers en daar is nog plek genoeg. Ook hier zitten we vlak aan het strand en omdat het nog steeds stralend weer is, brengen we de middag zonnebadend door aan zee. We krijgen al een gezond kleurtje van al die zon!

Dinsdagochtend maken we nog een lekkere wandeling over het strand en na de lunch vertrekken we naar Olhão, waar we ons, op een groot zanderig terrein, aansluiten bij de reeds geparkeerde campers. Geen mooie plek, maar we willen de volgende ochtend graag de bekende vis- en groentemarkt bezoeken. Zoals op alle CP’s hier in de buurt komt ook hier een verkoper van fruit langs. Hij heeft dozen aardbeien in de aanbieding. 1 kilo voor € 5. Ze zien er prachtig uit, dus we nemen een doos. Man blij, wij blij. Na de thee maken we een wandeling langs de boulevard. Gezellig druk en heel veel jachten in de haven.

De andere morgen dus op naar de markt. Veel aanbod van groente en fruit, maar wat de vis betreft, valt het een beetje tegen. Maar we vinden genoeg van onze gading: zalm, tonijn en zeeduivel kopen we. Ook een tas vol verse groente en fruit, we kunnen er voorlopig weer tegen. Eerst nog koffie en dan gaan we op zoek naar een plek wat meer in het binnenland. We hebben nu zoveel zee gezien, we willen nu wel eens een wandeling in de heuvels maken. De energie is langzaam maar zeker aan het terugkomen, dus we wagen het erop. Een CP wordt uitgezocht en gevonden in Estoi, een leuk dorp met witte huizen, dat tegen een heuvel ligt gebouwd. De CP is een ongebruikt voetbalveld en we staan er met 17 Franse en 4 Nederlandse campers. Het dorp is leuk om te bekijken. De kerk staat op een heuvel met een flinke trap ervoor. De straatjes zijn smal en kronkelig en je raakt al gauw je richtinggevoel kwijt. We stuiten op een mooi paleis, waar nu een pousada (dat is een chique hotel) wordt gebruikt. Je mag er naar binnen en de kamers op de begane grond en de mooi aangelegde tuin bekijken. Heel leuk om daar even rond te dwalen. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht richting zee. Onderweg terug naar Duc kopen we nog een ijsje en zo hebben we ook van deze dag weer volop genoten.

Dat was dus een opmaat voor de volgende dag, want vandaag gaat er gewandeld worden. We rijden over smalle wegen naar het dorp Mesquita. Daar is bij een Fonte (bron) een parkeerplaats, waar een uitgezette wandeling van 9 km. begint. Dat lijkt ons haalbaar en dat blijkt het ook te zijn. In ruim vier uur lopen we over heuvels, tussen landerijen, kurkeikenbos en olijfgaarden, met af en toe prachtige vergezichten. Het weer is heel aangenaam om te lopen, de lucht strakblauw. Kortom, een feest! Ergens onderweg eten we op een stuk weiland onze meegenomen zalmsalade, wat wil een mens nog meer. Bij de Fonte nemen we meteen fris bronwater in en dan gaan we op zoek naar de CP in Loulé. Ook dat is een grote parkeerplaats aan de rand van de stad en we vinden het wel prima voor één nacht.

En dan wordt het alweer tijd om een camping voor het weekend te zoeken. We hebben gekozen voor Armação de Péra. Jaren geleden stonden wij hier ook, maar de herinnering is vervaagd. Het is een grote camping en je mag zelf je plekje uitzoeken. Dat is nog een klus, maar we vinden een mooie plek, niet te ver van de wasruimte en met lange drooglijnen in de buurt, want er moet gewassen worden. We zijn al vroeg op de camping en na de lunch ga ik meteen aan de slag. Na een uur wappert een gedeelte van de was vrolijk aan de lijn en de rest zit in de droger. Fijn gevoel, alles weer voor het grijpen. Verder doen we deze middag niet veel, alleen lekker zitten in de zon. Oja, we hebben ook nog de bedden voorzien van nieuw beddengoed. Lekker fris weer en dan slaap je heerlijk natuurlijk.

Zaterdag starten we langzaam op en genieten van de rust. We hoeven niet in te pakken en dat is op zijn tijd ook wel eens fijn. Maarten heeft de fietsen tevoorschijn getoverd en terwijl ik dit verhaal schrijf, gaat hij een winkel zoeken voor de nodige aanvulling van de boodschappen. Als hij terug komt, vallen de eerste regendruppels en nu spettert het hier een beetje. Wij zitten hoog en droog, dus geen probleem. De temperatuur is goed, en we hebben vanmorgen nog lekker buiten ontbeten en koffie gedronken. ’s Middags wandelen we naar de boulevard, waar de zee er grijs en grauw uitziet. Ook de lucht is nog behoorlijk grijs, maar het is droog en hier en daar wordt het wat lichter. Aan het eind van de boulevard vinden we het hotel waar morgenmiddag een kerkdienst gehouden wordt. Die hopen we bij te kunnen wonen. Vanmorgen is het weer lekker weer en kunnen we buiten zijn.

Gisteren hebben we een beetje de planning voor de rest van de reis gemaakt. We denken nog wat hier in de buurt te blijven komende week en dan naar het noorden te vertrekken. Het weer bij jullie lokt absoluut niet, zoals jullie wel begrijpen, dus we talmen hier nog een poosje.

truus

Jullie boffen met het weer. Ziet er prachtig uit. En dan ook nog in het enige virusvrije land van Europa. Geniet er nog maar van voordat je hier weer in de nattigheid komt.