time-out.reismee.nl

Van vlak naar heuvels

Dinsdagmorgen, om elf uur, vertrekken we, uitgezwaaid door diverse buren, voor de eerste etappe van onze reis. Over de grote weg rijden we via Breda, Eindhoven en Maastricht naar onze pleisterplaats in Blègny in België, net over de grens, maar in ieder geval in het buitenland. Hier zijn we onze vorige reis geëindigd en we vonden het er leuk. Dus in de herkansing. Op een groot parkeerterrein bij een voormalige mijn, die ook te bezoeken is, mogen twaalf campers overnachten. Er wordt goed gebruik van gemaakt door een gemengd internationaal gezelschap. Het weer is heerlijk, dus we zitten tot laat buiten. Slapen doen we ook goed en dus kunnen we de volgende dag uitgerust beginnen aan de volgende etappe. Vandaag rijden we eerst naar Martelange, een plaats op de grens van België en Luxemburg. Altijd weer een fenomeen om te zien: langs de linkerkant van de weg een lange rij tankstations, wel twaalf op een rij, met allemaal dezelfde goedkope (Luxemburgse) prijzen. Ook wij vullen hier met plezier onze tank. Het scheelt ruim 20 cwnt per liter met de pomp thuis, dus hebben we zo weer € 15 verdiend en kunnen we met een gerust hart Duitsland doorkruisen. Het is weer een warme dag en we puffen wat af, maar ja, we willen zomer, toch?

In Saarlouis is een grote CP, waar wel 20 campers met gemak een plaats kunnen vinden. Omdat het hoogseizoen is weten we niet of er overal plaats is, dus zoeken we de wat grotere CP’s uit. Wat blijkt: er is overal tot nog toe plaats zat. Boffen wij even. Na de thee wandelen we ruim een uur door de stad. Oude stad met nog resten oude stadsmuur en kazematten. Leuk. We genieten van een lekker ijsje op een terras. Dat kan er wel af nu we flink op de diesel hebben bespaard. Ook hier alles rustig ’s nachts, dus goed geslapen.

De donderdag begint wat somber, maar als we een tijdje op weg zijn komt de zon er weer bij. Het eerste stuk is grote weg, maar vanaf Pirmasens gaan we binnendoor en die weg is prachtig. Tussen met naaldbomen begroeide bergen kronkelt de weg zich langs af en toe een klein dorp. Echt in het buitenland nu! Bij Landau komen we weer op de rijksweg en rijden richting Karlsruhe en Stuttgart. Hier krijgen we regelmatig met druk verkeer en files te maken, dus bij Pforzheim gaan we er tussenuit en rijden verder over kleinere wegen. Dat blijkt een prima plan te zijn, want de weg is schitterend. Tussen begroeide heuvels en door leuke dorpen slingeren we ons naar de geplande CP in Pfullingen. Leuke plek met volop ruimte. Heerlijk weer, dus wat wil een mens nog meer. Om de benen te strekken wandelen we nog een stuk door de stad, maar we verdwalen en kunnen het oude centrum niet direct vinden. Dan toch maar terug, want het is mooi geweest voor vandaag.

Vrijdag weer op pad, want we willen een aardig rondje maken en inde eerste dagen flink doorrijden, zodat we veel tijd over hebben voor de bergen. Vandaag hoeven we niet zo ver meer en we rijden dan ook alleen maar kleine wegen. Heerlijk rustig. Onderweg zien we zo hier en daar mooie kastelen op de heuvels staan en af en toe moeten we ineens over zo’n heuvel heen met verrassende haarspeldbochten. Vindt Maarten helemaal niet erg, hij is dan in zijn element. Onderweg in Bad Saulgau vinden we een Lidl, waar we de weekendboodschappen vast in huis halen. Dat is een goed idee, want de CP die we vinden ligt bijna twee kilometer buiten het dorp. Dat dorp is Scheidegg en ligt naast de Bodensee op de grens met Oostenrijk. Flinke plek op 800 meter hoogte met plaats voor 22 campers en ’s avonds staat hij helemaal vol. Je kunt hier ook douchen en er is internet, dus we besluiten hier te blijven voor het weekend. Genoeg gereisd voorlopig. Pas op de plaats, rust!

Het weer is hier goed. Wat wisselend bewolkt en af en toe een frisse wind en ’s nachts een buitje voor het stof. We komen hier voor de rust en we doen dan ook niet veel. ’s Middags maken we een wandeling van ongeveer 5 kilometer. Begin is flink bergop en dat is nog even wennen, maar als we boven zijn is het uitzicht prachtig. Jammer, dat het behoorlijk nevelig is, maar we kunnen wel de Bodensee zien liggen en veel dorpen in de omgeving. Na terugkomst lekker gedoucht en een maaltijd gekookt. Nu wordt het te fris buiten en ga ik jullie met een verslag verblijden. Morgen blijven we hier ook nog en maandag gaan we weer vrolijk verder.