time-out.reismee.nl

't Is weer mooi geweest

De terugreis door Frankrijk verloopt voorspoedig.

De plaatsen, waar we een CP vinden, hebben prachtige namen, maar zijn meestal maar kleine dorpen, waar niet veel te beleven is, hartje winter. Op zaterdag rijden we met zonnig weer richting de Dordogne. Midden in deze mooie streek ligt het dorp Les Eyzies du Tayac. Klinkt goed, toch? Het is een dorp in een gebied met hoge rotsen, waarin veel grotwoningen zijn gevonden. In het dorp is ook een museum daaraan gewijd. Er is een mooie, grote CP aan de rivier La Vézère, waar in een hoekje één camper staat. Door de vele regen van de afgelopen dagen is het er modderig en alle voorzieningen zijn buiten gebruik vanwege de winter. We besluiten toch te blijven en vinden een beschutte plek. Laat op de avond komen er nog twee campers bij. Het plan is om de volgende dag een wandeling in de buurt te maken, maar dat valt in het water. Zondag is een verregende dag. ’s Morgens volgen we op de computer een vooraf opgenomen kerkdienst en ’s middags gaan we gewapend met paraplu een rondje dorp doen. Verder is er rust!

Maandagmorgen is het nevelig, maar droog en welgemoed vertrekken we naar nieuwe streken. Vandaag gaan we een stuk grote weg rijden, want dat schiet lekker op. Het eerste stuk voert ons nog door de Dordogne met kleine wegen, leuke dorpen, hier en daar een kasteel en veel bochten. Bij Brive-la-Gaillarde komen we dan op de rijksweg en tuffen met een lekker gangetje verder. Voorbij Limoges hebben we een dorp gevonden met de klinkende naam: Saint Benoit-du-Sault. Daar is op het dorpsplein een CP. Dat lijkt ons prima, temeer daar er bij staat, dat er om de hoek een bakker zit. Maarten wil nog graag een keer verse croissants als ontbijt. CP is snel gevonden, leuk met uitzicht over de omgeving. Het weer is niet zo geweldig, miezerig en winderig, maar we gaan het dorp verkennen. Heel oud, met veel smalle straten en een grote kerk, die heel eenvoudig is ingericht. Er is één minpunt hier, de bakker is gesloten vanwege vakantie. Dat is nou jammer. Dan maar gewoon een lekker bord warme havermout.

En verder gaat het weer. Eerst rijksweg en vanaf Chateauroux kleinere wegen. We rijden vandaag tot net onder Parijs en weten daar een CP in Souppes-sur-Loing. Hier stonden we al eerder en er is verder niet zoveel keus in de buurt van Parijs. Ook daar plaats genoeg en alle rust om goed te slapen. We kunnen wel merken dat we noordelijker komen, want de nachten worden flink kouder. De warme pyjama’s komen weer goed van pas en ’s morgens moet de kachel goed zijn best doen, voor we uit bed komen. De zon is er wel weer bij en dat maakt het rijden een stuk gezelliger. Hier en daar komt ook hier het voorjaar in zicht, sneeuwklokjes en narcissen komen we al tegen. Woensdag ronden we op een simpele manier Parijs en gaan op ons gemak Noord Frankrijk door. Het is voor ons nog te ver om door te rijden, want dan komen we heel laat aan en dat willen we niet, dus we slapen nog een laatste nacht op een CP in Bapaume. Mooie plek bij een grote kerk. Er is wel wat verkeerslawaai, maar ’s nachts is het stil. En, groot pluspunt, er is een bakker om de hoek! Jawel, dat wordt op donderdag dus genieten van croissants. En laten ze nou ook nog in de aanbieding zijn. 3 halen, de 4e gratis. We hebben er goed van gegeten. Ook nog wat lekkers voor onderweg, zo maken we de laatste reisdag tot een feestje.

Via Lille, Gent, de Oosterscheldetunnel en Goes, komen we via de A4 in Barendrecht terug. Om half vijf zijn we weer op honk. We vinden alles in goede orde en het zonnetje heeft de kamer al verwarmd tot 18?, dus de thuiskomst is verwarmend. We kijken terug op een heel fijne reis, waarin we veel nieuwe dingen hebben ontdekt, maar ook oude bekende plekken hebben teruggezien. We hebben veel zonuren gehad en af en toe wat druppels, dus we hebben kunnen genieten van de prachtige ruige natuur, wilde golven, bloeiende bomen en nog veel meer. We zijn heel dankbaar, dat we dit konden meemaken. Een volgende reis is nog niet gepland, maar als het zover is, melden we ons. Bedankt voor het meereizen.

Elenes

Jullie hebben weer genoten! Toch weer snel voorbij. Een frisse thuiskomst, maar wie weet hoe snel de lente zich laat gelden.