time-out.reismee.nl

Een goede start

Als we op 11 januari opstaan om de laatste voorbereidingen voor onze reis te treffen, is het buiten heel mistig. Maar als de klok 11:11 aangeeft, starten wij de motor van onze Duc en is het helder geworden. Vol goede moed gaan we op weg, richting Zuid.

Helaas blijft het niet zo helder, want in Zeeland is het zicht af en toe slecht. Maar het is niet druk op de weg, dus het rijdt prima. Op de parkeerplaats bij de toltunnel naar Zeeuws Vlaanderen eten we onze lunch en om twee uur rijden we België binnen.

We hebben bedacht, dat het goed is om een flink eind door te rijden, want als we stilstaan, koelt het snel af in de camper. Zodoende stoppen we pas om een uur of vijf op een CP in de stad Doullens. Hij ligt aan de rand van het centrum, dicht bij een redelijk drukke weg, maar daar hebben we niet veel last van. Om even de benen strekken lopen we een rondje. Leuke stad met mooi stadhuis, een oude ruïne van een kerk, een museum met toren, die wel op een vuurtoren lijkt en een nieuwere kerk met mooie gevel. Dan is het donker en sluiten we de boel.

Ook vrijdagmorgen is het nog mistig. We vervolgen de weg richting Rouen en als we die stad voorbij zijn, trekt de mist op en krijgen we de omgeving te zien. Glooiend landschap met boerderijen en leuke dorpen. In de loop van de dag zien we zelfs een klein stukje blauw aan de lucht, maar het is nog flink koud. De volgende CP vinden we zo’n 300 km. verder in Piacé. Een piepklein dorp, waar een echtpaar, dat zelf ook campert, een camperplek aan het aanleggen is. Hij ligt een stuk onderaan de weg en we moeten via een steile helling naar beneden. Het pad is nog nieuw en redelijk glibberig. Eén troost, de uitgang is aan de andere kant en dat is vlak terrein. Pfff. Als we aan het eten zitten, komt de beheerder langs om ons welkom te heten. We krijgen een doosje met 4 eieren van de eigen kippen. Leuk! ‘s Nachts is het er erg stil en donker, dus we slapen perfect.

Zaterdag vervolgen we de route via Le Mans, drinken koffie op een leuk dorpsplein, waar de bakker flinke verleidingen oproept, die Maarten knap weet te weerstaan. Nu nog op zoek naar een winkel voor de weekendboodschappen. Die vinden we bijna aan het eind van de route voor deze dag in Thouars. Dan is het niet ver meer naar de uitgezochte camping. Er zijn niet zoveel campings open in dit seizoen, maar we vinden er één in St. Aubin-les-Clouds. Een boerderijcamping. Er is een grote stal vol schapen en heel veel lammetjes. Heel leuk om te zien. De warme douche, waarop we hopen, moet nog even wachten, want het toiletgebouw is gesloten. Dat komt dan later wel.

Ook hier is het pikdonker ’s nachts. Tot onze verrassing is het hier veel minder koud en komt de andere morgen de zon achter de wolken vandaan en wordt het steeds blauwer in de lucht. Rond het middaguur maken we een heerlijke wandeling en bij terugkomst komen de stoelen tevoorschijn en zitten we een poos buiten. Op 14 januari! Dat is bijzonder toch? Het duurt niet al te lang voor er weer wolken verschijnen, maar toch….

We zijn erg blij met deze rustdag. Tijdens onze wandeling ontdekken we dat er ook nog WIFI is hier, dus vandaar nu dit eerste bericht. Morgen gaan we verder en als het goed is, komt het volgende bericht uit Spanje. U hoort van ons.

Martin

Een goed begin is.... dus jullie zijn al op de helft :-)
Geniet van de reis!