time-out.reismee.nl

Nog een mooie week!

~~Het laatste verslag van onze reis door Scandinavië versturen we, heel toepasselijk, vanuit het “Scandinavisch dorp”, een vakantiepark met Noorse hutten, gelegen aan het Paterswoldsemeer, net onder Groningen. Daar hebben we de laatste nacht van onze reis heerlijk geslapen. Maar nu het verhaal hoe we daar zo zijn gekomen.

Vanuit Ulefoss wordt het een leuke rit door bebost gebied met meertjes, met af en toe een huis of een dorp, bestaande uit hooguit tien huizen. Wat een rustig bestaan moeten deze mensen hebben, zo midden in de natuur en weg van alle drukte. Omdat we geen Tomtom hebben zijn we af en toe erg blij met de app op onze telefoon. Zo vinden we ook weer soepel de CP in Sannidal. Van een jachthaven zien we niets, het is gewoon een parkeerplaats voor vissers, die daar even een lijntje willen uitgooien. Wel groot en genoeg plek voor een aantal campers. Er staan al twee Nederlanders en we sluiten ons aan. Even een praatje met allebei de stellen en dan lekker in de zon genieten van een kop thee. De avond is rustig. Eén van de Nederlanders bouwt een kampvuur en een Noor, die heeft staan vissen en een emmer vol makreel heeft gevangen, geeft een exemplaar, schoongemaakt en wel, af bij het kampvuur, zodat ze kunnen meegenieten van zijn vangst. Erg leuk. We hadden het idee om hier nog een nacht te blijven, maar gezien het feit, dat hier verder niets te beleven valt, gaan we dinsdag nog maar op zoek naar een andere plek, iets dichter bij Larvik. Volgens ons CP-boek is het een prachtige rustige plek met een hoge waardering. Hij ligt net boven Skien aan een meer en is te bereiken via een verharde grindweg  van 8 kilometer. Na een rit over tamelijk drukke wegen in dit toch wel dicht bevolkte deel van Noorwegen, vinden we de schitterende plek aan het meer. Er staat één andere camper en verder is het er stil en verlaten. Je kunt de stilte horen.(foto 1) Jammer, dat het regenachtig is geworden. Geen grote buien, maar miezer waar je lekker nat van wordt. We installeren ons en besluiten een spel te gaan doen en te wachten of het nog droog wordt. Wat we nog niet verteld hebben, is dat we in Rjukan een leuke ontmoeting hebben gehad met een Nederlands stel uit Hoorn, dat twee nachten naast ons op de CP heeft gestaan. Eerst bij de kabelbaan en later bij de Gaustatoppen. We hadden gezellige gesprekken met hen en ze waren zeer geïnteresseerd in onze camper, omdat ze van plan zijn om hun VW met hefdak in te ruilen voor een exemplaar, dat lijkt op onze Duc. Wat een verrassing om hen ook nu weer de CP op te zien rijden. Ook zij zijn verrast en we hebben meteen weer het één en ander uit te wisselen. We hoopten op een leuke avond bij een kampvuur, maar de regen heeft dat verhinderd. Beide campers zijn te klein om bezoek te ontvangen, dus het blijft bij een praatje bij komen en gaan. Wel maken we tussen twee buien door nog een wandeling in de omgeving. Net voor de bui weer binnen, maar toch een frisse neus gehaald.

Woensdagmorgen is het droog. Het meer ligt er prachtig bij en we zouden hier met veel plezier nog gebleven zijn. Wandelen en bosbessen plukken kan hier prima. Maar de boot wacht niet, dus we gaan op weg naar Larvik. Ook daar is een CP waar je gratis kunt parkeren en als we de lunch op hebben, is er nog tijd genoeg voor een rondje stad. De stad ligt op een heuvel en het is een steile klim naar centrum. Mooi aangelegd plein met leuke winkels en goed gerestaureerde huizen. Als we weer afgedaald zijn lopen we nog een stuk over de boulevard en daarna rijden we naar de haven, waar we ons opstellen in de lange rij voor de boot. Het is nog steeds mooi weer, alleen staat er een stevige bries. We zijn benieuwd hoe dat op het water is. Voorlopig kunnen we op dek het vertrek volgen en afscheid nemen van Noorwegen. Op het achterdek zitten we redelijk beschut en in de zon, dus dat is goed te doen. De overtocht duurt 3 uur en drie kwartier en verloopt voorspoedig. Alleen in de taxfree winkel, die voor in de boot ligt, schommelt het nogal. Daar zijn we trouwens gauw uitgekeken. We willen onze laatste kronen besteden aan een pak engels drop, zoals de gewoonte is. Hebben ze dat niet! Het moet niet gekker worden. We worden nog vergast op een mooie zonsondergang (foto 2) en tegen half tien hebben we Deense grond onder de voeten. We gaan nog een stuk rijden naar Brønderslev, waar een CP is in het dorp. Na enig zoeken, want de app geeft hem niet aan, vinden we de plek en voegen ons bij de twee campers die er al staan. Ook Nederlanders, net vanaf de boot.

Op deze CP is een sanistation, waar je kunt lozen en water innemen, dus gaan we hier weer lekker schoon vandaan. Over een binnendoor route langs de grote meren van Denemarken rijden we naar de kust. Lunchen doen we in een duinpan en we lopen een stuk naar het meer. Het is nog steeds droog, maar het dreigt wel. Jaren gelden hebben we eens een CP gezien aan het strand en daar gaan we naar op zoek. Zover komt het niet, want als we bij de kust zijn, begint het heel hard te regenen en waaien, wat ons doet besluiten een camping te zoeken, waar we wat beschut kunnen staan. Snel gevonden, en plek zat! Het blijft flink stormen en regenen die nacht, maar we hebben er niet echt last van. ’s Avonds bedenken we, dat we maar snel naar huis moeten gaan, maar ’s morgens is het weer droog en hebben we allebei het idee, dat naar huis gaan jakkeren over de autobaan en dan zaterdagmiddag doodmoe thuis komen, geen goed plan is. We gaan het gewoon rustig aan doen, zoals het plan was. We rijden naar het zuiden langs een weg tussen duinen en meren. De koffie drinken we op een P in de duinen en we klauteren even naar het strand. Hier is het strand smal en er is maar één duinenrij. Het waait nog stevig en we kruipen snel weer in de warme camper. Later worden de duinen steeds breder, zoals bij Haamstede. Er staan veel, vaak riet gedekte huisjes, en het ziet er behoorlijk toeristisch uit. We komen hier ook heel veel Duitsers tegen. De duinen zien er hier heel fleurig uit, want ze zijn bedekt met bloeiende heide.(foto 3) Een plek voor de lunch is snel gevonden, want er zijn veel parkeerplaatsen langs de route. Na de lunch maken we een strandwandeling. De zon schijnt, de branding is onstuimig en we waaien heerlijk uit.(foto 4) Maar we moeten nog een eindje verder, want ons doel voor vandaag is Ribe, een oude stad, waar aan de zuidkant een CP is, waar je gratis kunt overnachten.  Daar wordt door heel veel campers dankbaar gebruik van gemaakt. Er zijn 20 plaatsen, maar die zijn zo vol en dan wordt er gewoon overnacht op de P ernaast. We staan ’s nachts met ruim 40 campers. Nog steeds droog, dus ook nog een wandeling door het oude stadscentrum. Een prachtig aangelegd stadsplein met een heel grote kathedraal. Wel een bijzondere, want hij heeft 4 torens, allemaal van verschillend materiaal en ook het gebouw zelf bestaat uit verschillende soorten steen. Een opvallend bouwwerk.(foto 5) We zijn net te laat om de binnenkant te bezichtigen, want om vijf uur sluit de kerk haar deuren. Net voor een bui zijn we terug bij Duc en de rest van de avond en nacht regent het regelmatig. Wat een prachtige dag en wat zijn we blij, dat we niet naar huis zijn gegaan.

Zaterdagmorgen is het grijs, maar droog. We vertrekken vandaag naar Duitsland voor een weekendstop op een campercamping in Tönning. We nemen de kustroute en als we de afslag naar Rømø zien, een soort waddeneiland ter grootte van Vlieland, bedenken we, dat we vandaag niet zover moeten en nog wel een ommetje kunnen maken. Over een dijk van 9 kilometer bereiken we het eiland en steken het dwars over, tot we bij de zee zijn. Tot onze verrassing kun je met de auto zo het strand oprijden, zoals vroeger bij Oostvoorne, en daar genieten we van het uitzicht en een kop koffie. (foto 6) Je kunt er een heel eind het strand op rijden, tot dicht bij het water. Ik zou het wel leuk vinden om even dichtbij de zee te zijn, maar Maarten vindt het te spannend en dus vervolgen we onze reis. Via een kleine grensovergang komen we Duitsland binnen en in Niebüll vinden we een Lidl, waar we de voorraad aanvullen voor het weekend. Inmiddels trekken er regelmatig flinke buien over. De CP, waar we naar op zoek zijn, is snel gevonden. Leuke plek aan de oever van de Eider. Tussen de buien door lopen we naar de receptie en verkennen we de omgeving. Veel verder komen we niet, want het weer is zeer onstandvastig en het waait erg. Rustige nacht, waarin we de wind en onweersbuien wel horen, maar er geen last van hebben. De zondag begint met hier en daar een blauw plekje aan de lucht, maar de vreugde is steeds van korte duur. En als de buien vallen, kun je maar beter binnen zijn, want het hoost dan even hevig. We staan op gras en het is erg vochtig. Eén camper, die er een week had gestaan, moest vanmorgen door een takelwagen worden weggetrokken.(foto 7) De oprijplaten, die wij voor dit soort gevallen bij ons hebben, bieden geen soelaas. Wel zijn de betreffende camperaars blij, dat we ze aanbieden en voor de morele steun en de extra handen bij het duwen. Het levert een fles wijn op als dank. Leuk. Gelukkig hebben wij geen moeite bij vertrek. Zondagavond is het zo lang droog, dat we de omgeving nog een beetje kunnen verkennen. ’s Nachts valt er nog af en toe wat regen, maar ’s morgens is het droog.

Voor de laatste etappes naar huis rijden we afwisselend over grote en kleinere wegen. Door Noord-Duitsland, wat al een beetje op Nederland lijkt, maar wat glooiender is, rijden we naar Glückstad om daar per veerpont de Elbe over te steken. Er staan al aardig wat auto’s te wachten, en we moeten de eerste pont aan ons voorbij laten gaan, maar 20 minuten later kunnen we wel aan boord. Als we aan de overkant zijn, is het al weer tijd voor de lunch. Net boven Bremen steken we ook de Weser over per veerboot en dan is het verder over de grote weg naar Groningen. Daar moet in Haren een mooie CP zijn, waar 6 campers kunnen staan. Dat klopt, die staan er ook. Op de grote parkeerplaats ervoor mag je wel staan, maar niet ’s nachts. Een duidelijk verbodsbord geeft aan dat dat streng verboden is. Bij het zoeken op de app ontdekken we, dat we ook aan de andere kant van het meer een CP is bij het Scandinavische dorp.(foto 8) Hier kunnen 5 campers staan en we vrezen, dat ook die plek vol zal zijn. We zijn hier 7 jaar geleden een midweek geweest en kennen de plek. We gaan toch maar even kijken en ontdekken, dat we daar dat de CP leeg is. Dat is heel fijn, want het is al half negen. Op de vorige CP hebben we al gegeten, dus nu rust en stilte.

Nu nog de laatste rit naar huis en dan kijken we terug op een mooie tocht.

Leuk, dat jullie weer zijn meegereisd en bedankt voor de reacties. Altijd leuk om onderweg wat te horen. Volgende plannen zijn er nog niet echt. Als het zover is, melden we ons wel weer.