time-out.reismee.nl

Allemaal hoogtepunten

~~En zondag is het prachtig weer. Was het zaterdag nog maar net mogelijk een plaats te bemachtigen, zondagmiddag staan we alleen op het camperveld. Kennelijk weekendgasten, die maandag weer aan de slag moeten en even kwamen genieten van het mooie weer. Wij genieten nog even verder aan de oever van het meer. ’s Middags nemen we een duik om af te koelen en het water is beslist niet koud. Heerlijke dag om bij te komen van alle kilometers. Maandagmorgen gaan we rustig aan beginnen. We willen vandaag niet zover en hebben een CP in Fetsund uitgezocht. Dat is een dorp aan de rand van Oslo en ongeveer 100 km. rijden. De koffiestop is bij een sluizencomplex aan het eind van een meer. Leuke plek, waar ook een rondvaartboot ligt. Langs rustige binnenwegen, met iedere keer weer uitzicht op een meer en boerderijen tuffen we naar de geplande CP. Lunchen doen we ook aan de oever van een meer en daar zitten we lekker nog een uur aan het strand. Al vroeg in de middag zijn we in Fetsund, maar helaas, op de plaats waar de CP was, wordt nu gebouwd aan een appartementencomplex. Exit CP. We lopen even het dorp in op zoek naar postzegels, een brievenbus en een flappentap. De eerste twee lukken, maar de bank is gesloten. Wat nu? Hier blijven op het parkeerterrein van het station vinden we geen leuk idee, dus rijden we verder. Het probleem is alleen, dat er in de verste verte geen CP’s zijn. Dat wordt zoeken naar een leuk parkeerplekje. Oslo voorbij, via de E16 naar Hønefoss. Daar lijkt volgens de kaart een camping te zijn, maar we kunnen hem niet vinden. Vaak kun je ook leuk staan bij een kerk, dus gaan we bij de eerste kerk op de kaart kijken. Daar is geen goede parkeerplaats en we rijden verder langs een smalle weg langs een meer. Daar vinden we wel een mooie plek, waar we een nacht kunnen verblijven. We blijven, zitten nog tot laat buiten, al moeten we wel smeren tegen de muggen. Voor het eerst deze reis hebben we daar last van.

Na een rustige nacht gaan we vol goede moed weer noordwaarts over de E16. Het landschap is flink veranderd sinds gisteren. We rijden nu tussen de bergen, begroeid met dennen. Bewoning is meer geconcentreerd in dorpen en niet in losstaande boerderijen. We zien hier alleen nog kleinschalige landbouw en niet meer de grote velden, zoals in het zuiden. Meren zijn er nog genoeg en omdat het mooi weer is, zien die er prachtig blauw uit. Voor de lunch gaan we eerst boodschappen doen in een winkelcentrum in Bagn. In de supermarkt hebben ze gebraden haantjes en daar hebben we ineens zo’n trek in, dat we er één meenemen en later met smaak verorberen op een parkeerplaats in Fagernes. Dat is weer eens een ander soort lunch dan gebruikelijk! Na Fagernes voert de weg ons over een tolweg naar Hemsedal. Deze weg heet  “Panoramavegen”. En van dat panorama hebben we genoten. Weids uitzicht over kale bergen met hier en daar vakantiehuizen, met op de achtergrond bergen met sneeuwtoppen. Bij een meer maken we een thee-stop en we gaan ook nog even het water in. Dat is wel een stuk kouder dan het meer van zondag, dus we zijn er snel weer uit en drogen op in de zon. Aan het eind van de weg is een parkeerplaats waar een wandeling begint naar de Storehødn, een bergtop van 1725 meter hoog. Dat lijkt erg hoog, maar we zitten al op ruim 900 meter. Het lijkt ons voor de volgende dag een leuk plan en we blijven hier overnachten aan de rand van de grote P. We staan er alleen, maar voelen ons veilig. Het is zulk lekker weer dat we buiten zitten en een spelletje doen tot het om half tien te fris wordt. Dat lekker naar bed, krachten opdoen voor de volgende dag.

Als we de volgende dag ontwaken, hangen de wolken laag en is de top van de berg niet te zien. We starten langzaam op, maar ook na de koffie is het niet beter geworden en we besluiten om de wandeling niet te doen, want als je eindelijk boven bent en geen uitzicht hebt….. We gaan verder. In Hemsedal zien we een bord waarop staat aangegeven dat je er kunt lozen. Bij de brandweerkazerne kun je je WC legen en schoon water innemen. Daar maken we dankbaar gebruik van. De route voert ons verder over een pas, waar het kaal en bijna onbewoond is. Er staan wel wat huizen, maar dat zijn voornamelijk vakantiewoningen. Via een paar flinke haarspeldbochten komen we weer in een dal en gaan op zoek naar de Stavkerk in Borgund. Volgens onze kaart ligt die langs de E16 en dat was vroeger ook zo, maar er zijn intussen twee tunnels gebouwd en de kerk ligt nu aan wat vroeger de E16 was, maar nu een smalle weg is die de Historische route heet. De donkere wolken laten nu ook hun lading vallen en als we op de P bij de kerk (bomvol met bezoekers) staan, komt de regen met bakken naar beneden. Eerst maar uitgebreid lunchen en dan op zoek naar de parkeerplaats Vindhella een klein eindje verder, waar je kunt overnachten. Bij die parkeerplaats begint een mooie wandeling over een bijzondere weg. Het is de oude postweg van Oslo naar Bergen en is aangelegd in 1834. Er liep daarvoor ook al een route, maar die was te smal voor rijtuigen en te steil, dus hebben ze er met veel vakmanschap haarspeldbochten in gemaakt op dammen, die met de hand zijn aangelegd. Heel knap werk. Deze route komt uit bij de stavkerk en je kunt via een andere route terug. Dat lijkt ons een leuke vervanging voor de wandeling van vanmorgen, die niet doorging. Het is droog geworden, al dreigt het nog wel en we wagen het erop. De temperatuur is prima voor een wandeling. We gaan gelijk flink omhoog en kijken onze ogen uit naar het kunstig aangelegde bouwwerk. Dan verder naar de kerk, die ook de moeite waard is om te zien. Je kunt ook naar binnen, maar dat kost 80 Nkr per persoon en dat vinden we een beetje veel. We doen het met de mooie buitenkant en wandelen dan langs een nog oudere “Koningsweg” terug. Deze route werd in 1170 door de toenmalige koning Sverre gelopen en heet dus nu “Sverrevegen”. Dit pad is aanzienlijk lastiger. Smaller, met veel stenen en flink stijgend en dalend. Omdat het pad nat is, is het best glibberig, dus we doen er best lang over. Het is trouwens ook 2 keer zo lang als de heenweg. Maar wel goed om te doen. Af en toe vallen er nog wat druppels, maar we halen het droog over en komen heelhuids bij de camper terug. Hier blijven we, samen met nog een camper, voor de nacht en het is er erg rustig.

In ons wandelboek staat nog een wandeling in de buurt, ongeveer 7 kilometer verderop. Het is een rondwandeling van ongeveer 8 kilometer en komt vlak langs een grote waterval, dus dat lijkt ons wel wat. Na alweer enig zoekwerk, vanwege de verouderde kaart, die wij hebben, vinden we de startplek en gaan op weg. Het is droog (af en toe een spetter) en 17?, dus heerlijk wandelweer. De route is ook een oude postweg en loopt hoog boven de kloof met in de diepte de wilde rivier. Langs de route staan overal bordjes met uitleg van wat er te zien is in drie talen: Noors, Engels en Duits. Deze plek blijkt in de Tweede Wereldoorlog bezet geweest te zijn door Duitse troepen, die overal hun loopgraven hadden. De waterval mag er ook zijn. Hij komt van heel hoog en onderaan is een brug, die we over moeten en daar wordt je flink nat, maar dat maakt natuurlijk helemaal niet uit. Om half drie zijn we moe, maar voldaan weer terug bij Duc en omdat we geen zin hebben om nog een stuk te rijden, gaan we terug naar de plek van de afgelopen nacht. Weer prima geslapen.

Dan is het al weer vrijdag en het weer is druilerig en mistig, als we wakker worden. Vandaag gaan we over alweer een hoge pas naar het dal waar Øvre Årdal ligt. Er staat boven op de pas een koude wind en als we afdalen naar het dal, moeten we door een wolkenlaag heen. Het is een spectaculair stuk op het laatst, want de weg gaat naar beneden in haarspeldbochten, waarvan de bochten in tunnels liggen. Hoe krijgen ze het gemaakt! Beneden doen we eerst boodschappen, geven Duc weer drinken en nemen tijd voor een uitgebreide lunch. Dan gaan we op zoek naar een camping verderop in het dal. Van daaruit is ook een wandeling te maken naar een hoge waterval, maar het weer ziet er niet goed uit. Het regent af en toe flink en het is zwaar bewolkt. Na enig overleg besluiten we hier één nacht te blijven en morgen een andere plek voor het weekend te zoeken. Zo gezegd, zo gedaan.

En daarom staan we nu op een camping in Nes, een klein dorp aan de Lustrafjorden. En we zijn hier gekomen via een werkelijk schitterende route. Om daar te komen, moesten we eerst vanuit Øvre Årdal via een smalle weg met heel veel haarspeldbochten omhoog om uiteindelijk op een hoogte van 1400 meter uit te komen. Ruig terrein, met overal hoge bergtoppen met sneeuw. Op het hoogste punt moeten we tol betalen, maar dat is het ons deze keer wel waard. Langs de weg stoppen we voor koffie en maken een uitstapje naar een sneeuwveldje. Als we weer een eindje zijn afgedaald, zien we een bord langs de weg dat een wandeling aangeeft naar een uitzichtpunt. Dat is onweerstaanbaar, dus de wandelschoenen aan en daar gaan we. Het is maar 1,5 km en niet steil, dus dat gaat prima en… het uitzicht is prachtig. Heel diep beneden ons zien we de fjord met het dorp Skjolden liggen. De zon is tevoorschijn gekomen en schijnt precies daarop. Ontzettend mooi. We lunchen na terugkomst bij Duc en dalen daarna verder af. Als we bij Skjolden zijn aangekomen, stoppen we natuurlijk voor een blik achterom en met behulp van de verrekijker, kunnen we de plaats, waar we gestaan hebben, ontdekken. (er stond daar een soort zendmast) Nog een klein stukje verder vinden we een leuke, kleine camping aan de fjord. De zon schijnt hier ook lekker en we installeren ons. Lekker buiten met een kopje thee. Maar na een half uur verschuilt Jan Zon zich achter dikke wolken. Jammer, maar de temperatuur is nog steeds lekker, dus we kunnen buiten zijn. Aan de overkant hebben we zicht op een hoge waterval en voor ons de fjord. Hier houden we het wel even uit. Volgende week verder!

Toos en Aad.

Leuk het verslag te hebben gelezen. Blijf ervan genieten.
In Fagernes zijn jullie ook geweest, zo lazen we. Daar was onze domicilie van waaruit we excursies maakten. Werkelijk een schitterende omgeving.
We wensen jullie een fijne reis verder en bovenal een goede gezondheid.