time-out.reismee.nl

Een goed begin.......

~~Maandag 17 juli: dag van vertrek!

Veel voorbereidingen zijn al getroffen, maar ja, de laatste loodjes, hè. Gelukkig krijgen we hulp van Mathilde, Matthijs, Johan en Simon, die komen helpen alles naar de camper te brengen. Dat scheelt een heleboel heen en weer geloop voor ons. Nadat we gezellig met elkaar hebben geluncht, doet de familie nog de afwas, terwijl wij de buren groeten. Dan zijn we er klaar voor en kunnen we op pad. We beginnen langzaamaan, want de eerste CP, die we hebben uitgezocht, is in Vianen. Dat is maar 60 km rijden, dus een makkie. Het is heerlijk weer, prima om eerst een kop thee te drinken bij de camper en daarna het centrum van Vianen door te struinen. Op een terras in de schaduw drinken we een pilsje om te vieren dat we op weg zijn. Goed begin. De CP is een rustige plek, ook al staan er 15 campers.

We slapen goed en gaan dinsdagmorgen welgemoed richting Wageningen, waar zoon Martin een presentatie houdt en wij zijn erbij! Nog steeds is het behoorlijk warm. Op het parkeerterrein van de Universiteit van Wageningen is nog een schaduwplek gelukkig. We zijn vroeg, dus hebben we de tijd om rustig te lunchen voor we om één uur gaan luisteren en kijken naar een prima presentatie. Petje af. Dat is wel een voldoende. Ingrid heeft voor brownies gezorgd en dat laten we ons bij een kop koffie goed smaken.  Om half drie nemen we afscheid van Martin, Ingrid, Ada en Etienne. In een warme auto (stond niet meer in de schaduw!!!) de weg weer op naar Duitsland. Even opschieten, dus alleen maar grote weg. Bij Hengelo de grens over en dan richting Hannover. Als overnachtingsplek hebben we Bünde bedacht. Daar is een CP waar twintig campers kunnen staan, dus we denken daar wel een plekje te vinden. Wat schetst onze verbazing: we staan er alleen en dat midden in het hoogseizoen. Leuke plek aan de rand van het centrum. We snappen er niets van, maar slapen er heerlijk.

Wakker worden met het zonnetje op de camper, ontbijten buiten in het park en dan snel verder. Vandaag moeten we naar Travemünde, want daar vertrekt morgen de boot naar Zweden. Het is redelijk druk op de weg en bij Hamburg hebben we nog een stuk file, maar om vier uur zijn we op de camping. Daar gaan we eerst genieten van een rustpauze en na het avondeten maken we alles klaar voor de volgende dag. WC schoon, water aanvullen, lekker douchen, luifel opruimen, enz. Inmiddels is de zon al enige tijd verdwenen en komen er steeds meer donkere wolken. Het noodweer, dat die dag ook bij jullie is langs geweest, komt ’s nachts hier in alle hevigheid over. Flinke plensbuien en onweer. Wij houden het droog en ’s morgens zijn er alleen nog wat plassen te zien.

We staan op tijd op, want om half negen willen we bij de ferry in de rij staan. Het inchecken gaat soepel, maar daarna moeten we nog een poos wachten tot we de boot op kunnen. Heel veel vrachtauto’s (het is namelijk een vrachtboot, waar als aanvulling personenvervoer bij kan), en we schatten zo ongeveer 120 passagiers. Anders dan op andere ferry’s, is hier maar één dek waar je kunt verblijven tijdens de overtocht en daarboven nog een dek, waar je buiten kunt zijn. Als we vertrekken is de temperatuur nog prima op het dek, maar als we buitengaats komen, begint het aardig te waaien en verdwijnt de zon achter grijze wolken. De meeste tijd hebben we dan ook binnen doorgebracht. Als we in de luwte van Zweden komen, is het weer aangenamer om buiten te zijn en genieten we van de frisse lucht. Om zeven uur is de ferry aangekomen in Malmö. Bijna als eerste zijn we van boord en rijden de lange weg de haven uit. We hebben een CP gezien in Lomma, ongeveer 8 km boven Malmö. Al snel zien we het dorp op de borden staan en hebben we de juiste weg te pakken. Er moet een kleine CP aan het water zijn, maar voor we die gevonden hebben, zien we een grote parkeerplaats, waar al twee campers staan en we sluiten ons daarbij aan. Rustige plek, mooi genoeg voor vandaag.

’s Nachts begint het ook hier te regenen en als we vrijdagmorgen weg rijden, miezert het. Eenmaal weer op de grote weg naar het noorden, begint het harder te regenen. Het zijn buien, die af en toe kletteren en dan weer bijna over zijn. Het is saai om zo te rijden, want het landschap is mistig en kleurloos. We willen vandaag naar een CP net boven Göteborg. Daar stonden we vorig jaar en dat is ons goed bevallen. Erg druk is het in Göteborg en we sudderen langzaam met heel veel andere auto’s. waaronder best veel campers, door de stad. Dat ze daar nog geen rondweg hebben bedacht! De CP is in Åröd, een kleine plaats aan de kust. Het is ook hier erg rustig. Er staat één andere kampeerder met een Volvo stationcar en een kleine tent. Het blijken ook Nederlanders te zijn. Jonge mensen, op weg naar Noorwegen. Ze bouwen een kampvuurtje (wat later helemaal niet blijkt te mogen) en bieden ons een paar marshmallows aan. Aardig. De regen is al een tijdje opgehouden en af en toe komt de zon even tussen de wolken doorgluren. Het is een graad of twintig, maar er staat een stevige wind. Even naar het strand lopen en uitwaaien, genietend van de rust en het mooie uitzicht. Vorig jaar hebben we hier lekker gezwommen, maar nu  vinden we het te koud. Wel zitten we nog tot laat buiten. Fijn. Er zijn geen campers bijgekomen, dus het belooft een rustige nacht te worden. Maar…. Om twaalf uur wordt de rust wreed verstoord. Enige jongelui komen met twee auto’s naar de parkeerplaats om daar hun slipvaardigheid te oefenen. Het is er onverhard, dus het stuift leuk en je kunt er lekker racen. We houden ons hart vast voor rondvliegende stenen tegen de auto, maar het gaat goed. Na enige tijd hebben ze er genoeg van en vertrekken weer. Oef, even spannend. Al gauw zijn we weer onder zeil, tot ze om twee uur nog een keer langs komen voor hetzelfde ritueel. Ook nu zijn ze het na een minuut of tien weer zat en vertrekken naar elders. Gelukkig komen ze niet meer terug, dus wordt het toch nog een goede nacht.

Zaterdagmorgen is de lucht strakblauw. Dat ziet er perfect uit! We starten langzaam op, en rijden op ons gemak langs de kustweg naar het volgende dorp, waar we wat verse waar inslaan bij de buurtsuper. Kunnen we het weekend weer vooruit. Vandaag hopen we in Noorwegen aan te komen. Na nog een klein stuk op de E6, richting Oslo, gaan we binnendoor verder. Over smalle, kronkelende wegen rijden we door het Zweedse landschap met overal de typisch Zweedse boerderijen in rood, geel of grijs. Golvende  velden met graan en af en toe weilanden met koeien. Wat hoger komen we in bosgebied met meertjes, ook echt Zweeds. We lunchen bij een witte kerk boven op een heuvel, met natuurlijk ook een begraafplaats eromheen. Via een kleine grensovergang rijden we Noorwegen in en zijn al snel bij de camping in Aremark. Er is nog plaats, gelukkig. Het is hier best druk, dat hebben we onderweg nog niet echt meegemaakt. De zon is er al de hele dag weer bij en de temperatuur is aardig opgelopen. We krijgen een plaats dichtbij het water en zijn blij ons te kunnen installeren en hier een dag op adem te komen. Morgen op de plaats rust. Er wordt mooi weer opgegeven voor morgen en maandag zien we wel weer. De kop is eraf en we zijn al weer helemaal gewend aan het camperen.

Na een week met veel reiskilometers hopen we volgende week in een wat rustiger verder te gaan. U hoort van ons.--