time-out.reismee.nl

't Is weer voorbij

We zijn op honk. Donderdagmiddag om kwart voor drie stekenwe de sleutel in het slot van onze woning. Het is er niet eens zo heel erg warmen het ziet er perfect uit. Mooi zo.

Het waren nog een paar warme dagen, maar we hebben een leukeroute gevolgd. Weer schoon en voorzien van water, vertrekken we van de campingen al gauw zitten we op de grote weg richting Epinal. Het wordt vandaag alleenmaar grote weg rijden, want we willen graag snel op de plaats van bestemmingzijn, want het is alweer een zonovergoten dag. Lunchen doen we aan de oever vande Moezel op de CP van Pont a Mousson. Hier stonden we al eens en het is eenmooie plek om er even uit te zijn. Het reisdoel vandaag is Dudelange in hetuiterste zuiden van Luxemburg. De CP ligt aan de rand van de stad bij hetstation en heeft gelukkig een paar bomen. Er kunnen 8 campers staan en als wijkomen, staan er al vijf. Internationaal gezelschap: 2 Portugese, 1 Engelse, 1Duitse en 1 Luxemburgse. Later komen er nog 1 Belgische en 2 Duitse bij (diedelen samen 1 plaats). Het is een beetje lawaaierige plek, maar we slapen erniet minder om. Omdat we eigenlijk nog niet meteen naar huis willen rijden,maken we nog een ommetje naar Duitsland. Maarten wil graag nog een eindjefietsen op de Vennbahn, een fietspad aangelegd over een oude spoorbaan, die vanAken (Duitsland), via België naar Troisvierges (Luxemburg)loopt. We kiezen voorde CP in Roetgen en willen dan van daaruit naar Monschau gaan fietsen. Eerstgaan we goedkoop tanken in Luxemburg, want dat is altijd mooi meegenomen. Dedieselprijs in Nederland ligt op ongeveer € 1,28 en wij betalen vandaag € 0,97.Leuk toch? Daar kun je mee thuiskomen. Daarna via een omweg door de Eifel naarde CP. In Schleiden lukt het ons nog een garage te vinden, die de kapottekoplamp herstelt. Ook nog voor een koopje. (€ 10.50) Op de CP kunnen we evenbijkomen met een kopje thee en lopen dan een rondje dorp. Dan is de dag vol. Erzijn inmiddels wel wat wolken verschenen en af en toe valt er een beetje regen.Maarten voelt zich, als de ruiten van de camper goed nat zijn, meteen geroepenom te gaan poetsen. Want, zegt hij, Duc doet zo goed zijn best, dan moet ik ookgoed voor hem zorgen. De temperatuur is wat gedaald, maar we kunnen nog steedslekker buiten zijn.

Woensdag komen de fietsen echt nog een keer van stal. Het isdroog, wolkenvelden met af en toe zon en weinig wind. We hebben er zin in.Welgemoed gaan we op pad om Monschau te bekijken. Het pad is prima en stijgt deeerste 10 kilometer gestaag, maar dat is goed te doen en belooft freewheelenbij de terugtocht. De volgende 8 kilometer gaat het weer iets naar beneden.Mooie tocht door de bossen en af en toe een dorp met bijbehorend oud station.Als station Monschau in zicht komt is er een tegenvaller. Het station ligt 3kilometer van het centrum en ook nog eens 100 meter hoger dan de stad. Je kunter ook naar toe wandelen, dan is het 1,5 kilometer. Daar hebben we niet zo’nzin in, dus eten we op ons gemak onze boterhammen op en keren Duc-waarts.Lekker uitgewaaid komen we op de CP aan en na een rustmoment pakken we alles inen vertrekken naar België. Daar willen we op een CP in Herk-de-Stad nog eennacht staan, zodat we ’s morgens alles nog kunnen lozen en schoon thuiskomen.Mooie CP bij een groot park met speeltuin en dierenboerderij. Lekker rustig,alleen de drie pauwen, die er rondlopen, maken flink lawaai. Gelukkig slapendie ’s nachts.

Donderdagmorgen op ons gemak ingepakt, opgeruimd en koffiegedronken. En dan moeten we toch echt op pad voor de laatste loodjes. Het wordtgrote weg rijden en het is behoorlijk druk. Vooral voor Antwerpen is hetfilerijden. Zijn we niet meer zo gewend. Wat is het dan rustig op de grotewegen in Frankrijk en Spanje. Kun je toch wel merken dat het hier erg dichtbevolkt is. En zo is er dan, na zes en halve week een eind gekomen aan eenmooie reis. Voor de statistieken: We hebben 6850 km. gereden door zes Europeselanden. We hebben er erg van genoten en zijn blij dat we geen ziekte of andereproblemen hebben gehad. Natuurlijk zijn er nog heel veel plannen voor nieuwereizen, maar nog niet concreet. Als het zover is, melden we ons wel weer.Bedankt voor het meereizen en tot een volgende keer.

Elenes

Wat is dat snel voorbij gegaan. Maar idd gelukkig helemaal af kunnen maken. Onderweg hebben we jullie zo goed mogelijk mogelijk gevolgd. Foto's lukte niet altijd. Mooie route. Fijne tijd thuis.

Cees en Eline

Welkom thuis!