time-out.reismee.nl

Ook Frankrijk is mooi

Na alweer een rustig weekend, dat houden we er maar in, vertrekken we op maandag richting Frankrijk. Deze keer hebben we gekozen voor de route over de Pyreneeën via de Vielhatunnel. Die route hebben we nog niet gereden en we houden van nieuwe dingen. De Zwitserse camperaar, die naast ons op de camping staat (hij kwam een praatje maken n.a.v. het visje achterop onze camper, heeft er zelf ook één) zegt, dat het heel druk is met vrachtverkeer door de tunnel. We gaan het zien. Al de wolken, die gisteren aanwezig waren en ons deden denken aan een komende onweersbui, zijn bijna weg en de zon komt er weer bij. We zijn bijtijds wakker en kunnen al vroeg gaan rijden. Het is een prachtige route door afwisselend landschap. Korenvelden met klaprozen, weiden met koeien, ruige rotsen en veel kleine tunnels, wisselen elkaar af. De grote tunnel door de bergen is 5,2 km. lang en heeft drie rijstroken. Eén aan onze kant en twee voor de tegenliggers. Dat komt, omdat de weg in de tunnel vanaf onze kant sterk daalt. Onverwacht, zo gaat het telkens anders dan je denkt. Van vrachtverkeer hebben we totaal geen last en druk is het er ook niet. Valt alles mee. Aan de andere kant van de tunnel komen we bij de stad Vielha. Een soort wintersportplaats, zoals je die ook in de Alpen zou kunnen zien. De huizen hebben daken gedekt met leisteen en breiden zich vanuit het dal uit tegen de bergen op. Even voorbij de stad vinden we een lunchplek langs een snel stromende rivier en daar besluiten we, dat we een bergweg nemen naar het dichtstbijzijnde dorp in Frankrijk: Bagneres-de-Luchon. Daar is een CP met veel plaatsen en we vinden het wel weer mooi voor vandaag. Het is broeiend warm en we willen nog een poosje buiten zijn. Het is een mooie, smalle bergweg, waar veel wielrenners hun krachten beproeven. Onderweg zien we nog een mooie waterval. In het dorp is het natuurlijk weer even zoeken, maar via een plattegrond vinden we de CP en een plek in de schaduw. Een lekker kopje thee gaat er dan wel in. Terwijl we daarvan genieten, betrekt de lucht snel en horen we het af en toe rommelen in de verte. En ja hoor, na een half uur begint het flink te regenen en te onweren. Dus toch weer binnen zitten. De bui duurt best lang en komt af en toe ook nog terug, zo lijkt het wel. Pas na het avondeten wagen we het erop nog een eind langs de rivier te lopen. We halen het niet helemaal droog over, maar zijn toch weer even uitgewaaid. De rivier stroomt wild en is helemaal bruin van de modder. Vanmiddag was hij nog schuimend wit.

Dinsdagmorgen hangen de wolken nog laag en zijn de besneeuwde toppen van de bergen niet te zien. Eerst gaan we naar de Lidl om verse voorraad te halen en dan op weg richting Toulouse. Het land wordt steeds vlakker en we komen vaker dorpen tegen. Ruim voor Toulouse gaan we de grote weg op en we ronden de stad via de grote rondweg. Wel druk, maar goed aangegeven en dus prima te doen. De route die we uitgestippeld hebben loopt via het oosten van Frankrijk, want we willen via Luxemburg terug. Na Toulouse verlaten we de grote weg weer en gaan over N-wegen verder. Dat betekent, dat we afwisselend 2- en 4-baanswegen hebben en door dorpen gaan. Als we ergens in een korte file terechtkomen, zien we in de weerspiegeling in de auto voor ons, dat ons rechter voorlicht het niet meer doet. Dat wordt op zoek naar een garage, maar dringend is het niet, we zijn niet van plan in het donker te rijden. Om een uur of vier vinden we een CP in Baraqueville. Een plek, speciaal voor campers, achter het gemeentehuis. Rustig plekje en we staan er met z’n vijven, dus niet eenzaam. Een rondje dorp levert ons nog wat ansichtkaarten op en Maarten vindt een warme bakker. Dat wordt croissants morgenochtend!

Nadat we uitgebreid van de croissants hebben genoten, rijden we vol goede moed het dorp uit. Ook vandaag moeten er wat kilometers gemaakt worden, maar wel via mooie wegen. Deze keer door bergachtig gebied bij Mende en dan langs de stad Puy en Velays, waarna we op zoek gaan naar een CP. Het is weer behoorlijk warm en we willen niet al te lang in de auto zitten. De stad Mende is een drukke stad, maar we komen er vrij soepel doorheen. Dat is in Puy en Velays wel anders. Vóór de stad is er al file en ook in de stad wordt stapvoets gereden. Er wordt gewerkt aan een rondweg en dat is volgens ons geen overbodige luxe. Wat een verkeer! Al snel na de stad zoeken we dan ook maar een kleine weg op naar het dorp Tence. Daar is een CP met tien plaatsen, dus dat moet lukken. Door een omleiding komen we op een andere weg uit en daardoor ook in een andere plaats met CP. Er is plek en we besluiten hier te blijven. Raucoules heet het dorp. Klein en rustig. Er staat al een camper en er komen er nog twee bij en daarmee is het vol. Naast de CP is een ambachtelijke slager, waar Maarten ham en een soort verse worst koopt. Dat is voor morgen, vandaag is er salade met omelet. We doen nog een rondje dorp, genietend van de stilte en het mooie weer. Het is jammer, dat er nogal veel wind is, want daardoor kunnen we niet lang buiten zitten.

Dan is het al weer donderdag. Hemelvaartsdag, dus alle winkels dicht, bijna geen vrachtverkeer, maar dubbel zoveel toeristische drukte. Vandaag gaan we eerst richting St. Etiene en dan nemen de rondweg om Lyon. Daarvan horen we altijd dat het er erg druk is, dus we zijn benieuwd. Voorlopig rijden we dus grote weg. Pas na Lyon gaan we weer over op de kleinere variant. We vinden de uitgestippelde route makkelijk en met de drukte valt het erg mee. Veel drukte zien we pas als we langs een vogelpark komen. Een overvolle parkeerplaats en voor de kassa een rij van minstens zestig mensen. Poeh, waar je zin in hebt met die warmte. Het is inmiddels wel weer ruim 25 graden en we zijn blij, dat we niet al te ver hoeven. Een smalle weg voert ons door landelijk gebied, met ineens als verrassing een kloof met snelstromende rivier en ruige rotsen. Leuk, die onverwachte mooie plekken. De CP die we uitgezocht hebben ligt in het dorp Orgelet en volgens zeggen onder de bomen.Dat komt ons goed van pas. Een klein dorp op een heuvel moet het zijn. Op de rotonde kun je vier verschillende kanten op en natuurlijk kiezen we de goede als laatste, dus het duurt even voor we de plek gevonden hebben. We zijn niet de enigen op deze plaats, maar er is een mooie plek onder de bomen. Op de plaats rust.

Ook de vrijdag belooft een warme dag te worden, dus vroeg vertrekken en niet te veel kilometers maken. De vorige dag hebben we een garage gezien aan de rand van het dorp en daar gaat Maarten proberen onze voorlamp te laten repareren. Dat willen ze niet doen, dus verder maar. We zien, dat ook vandaag nog veel winkels en andere bedrijven gesloten zijn. De reparatie is geen noodzaak, dus laat maar even zitten. We gaan vandaag richting Vogezen. Daar hebben we in Plombieres-les-Bains een kleine camping uitgezocht. Met zwembad, want het zal meer dan dertig graden worden…. Camping ligt mooi, hoog boven de stad, er is ruimte genoeg, er is schaduw, maar het zwembad is nog leeg. Dat is pech. Dan maar een extra douche af en toe. We blijven hier tot maandag is het plan. Vanmorgen, zaterdag dus, zijn we via een wandelroute door het bos naar de stad gewandeld. Een oude stad, bekend om zijn thermen, maar wel vergane glorie. Veel oude panden zijn dichtgetimmerd en alles ziet er een beetje verlopen uit. Jammer, want het moet vroeger een mooie stad zijn geweest. Hij ligt in een heel smal dal, tegen de heuvels gebouwd en het is dus constant klimmen en dalen. We waren van plan om een rondwandeling te maken, maar aangezien de route voor een groot deel door open terrein gaat, en we dat veel te heet vinden, gaan we over het bospad weer terug. Toch weer drie uur weg getippeld. Vanmiddag is het te heet om veel te doen, maar een verhaal schrijven kan nog wel. Bij deze dus. Morgen pas op de plaats en maandag weer op pad. Waarheen staat nog niet helemaal vast. We zien wel of we Luxemburg al halen of nog een tussenstop maken. We schieten al aardig op naar huis, maar maken geen haast. Als we op honk zijn, horen jullie de rest wel.

simon

raar zeg dat water
jullie hebben nog niks gemist.